Middenbuik - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van maspim - WaarBenJij.nu Middenbuik - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van maspim - WaarBenJij.nu

Middenbuik

Door: Pimmie

28 Januari 2007 | Maleisië, Kuala Lumpur

Kuala Lumpur schijnt ruig vertaald: " Modderpoel bij samenkomende rivieren" te betekenen. En waar vele Afrikaanse steden het onderbuik gevoel aanspraken (daarbij geholpen door een portie ' meat on a stick')zit bij KL het gevoel in de middenbuik.

De Petronas Towers bepalen voor een behoorlijk gedeelte de skyline van KL. Hoewel ze soms verzuipen in de batterij van hoogbouw, is het aanzicht van deze broers/zusters een kaakvallend aangezicht. Ze vormen samen met andere architectonische hoogstandjes eilandjes van pure luxe waar elk ' ontwikkeld' land een puntje aan kan zuigen. KL is vol met koopbordelen waar de 'merken' hun waren uitstallen als dure callgirls. De torens blinken en de religieuze gebouwen houden met gepaste terughoudenheid hun plek vast in het stadsbeeld.

Maar KL lijkt opgevreten te worden van onderuit. De straten zijn veelal in verval en in plekken zoals Chinatown kleven de straatverkopers in hun eigen afval vast aan het met rioolslijm bedekte wegdek. De geur van eten, vers en rottend, vormt met de uitlaatgassen en de nimmer aflatende warmte een deken van ongemakkelijkheid. En ook de bedelaars duiken op, velen met missende ledematen. Er is zozeer geen opvallende tegenstelling van rijk en arm omdat onder het toeziend oog van de prachtige wolkenkrabbers iedereen een zekere viezigheid over zich afroept in de ophopende vervuiling op de stoepen. In de nepwelvaart van de ' Golden Triangle' vragen de Starbucks, TGI Friday's en Mc Donalds' prijzen waar een backpacker twee nachten van kan slapen.

Voor zo'n 10 Euro bevindt je je dan in een raamloze kamer met airconditioning waar de kakkerlakken beledigd heen en weer klikken als je het licht aandoet. Een insider wist ons te vertellen dat de aanwezigheid van dit diertje duidt op een zekere hygienische standaard. Go figure....

Begrijp me goed. KL is een fantastische stad. Er wordt geleefd met een intensiteit die zijn weerga niet kent. En het is een belevenis om, terwijl het zweet met zwarte straaltjes van je hoofd afloopt, de walmen in te ademen, de taxichauffeurs van je af te bekken en de hectiek door je hoofd te voelen stromen.

Er komen nog genoeg maandagavonden in Middelburg om het contrast te waarderen.

• 28 Januari 2007 - 07:43

Boesje:

Zie ik in die laatste regel een verlangen om weer thuis te komen ?

• 28 Januari 2007 - 08:47

Barfman:

heimwee?

• 29 Januari 2007 - 10:31

Pimmie:

Wat een bezorgdheid! Maar nee, het koekje is nog zeker niet op. Er wacht nog te veel op ons om nu al naar huis te komen. Maar bedankt voor het meeleven...:)

• 30 Januari 2007 - 16:28

Sanne:

Hi Mas & Pim,

Zo te lezen vermaken jullie je nog uitstekend. Alwiene en ik hebben nog een mooie 3 weken in Australie gehad. The Great Ocean Road en Outback waren super. En opeens naast het Opera House staan is ook iets fantastisch. Nu zijn we weer thuis en ik wil terug...:(
    Jullie nog veel plezier en wie weet zie ik jullie een x in A'dam.

Liefs van Sanne (Auckland; Uenuku lodge)

• 03 Februari 2007 - 09:51

Andrea:

Jeee!! Wat een avonturen... elkaar natuurljk al lang niet in het Zeeuwse tegengekomen en had iets vernomen van Rebecca. Ben zo vrij geweest om jullie op te zoeken en heb met plezier alle fotos bekeken!
    Veel genot en succes verder! Groeten!

• 04 Februari 2007 - 15:08

Stijn:

Hee Mas en Pim!
    Ik ben de backpacker uit de Twin Pines! Vond het heel leuk dat ik jullie heb ontmoet, goed gesprek! Ben uiteindelijk nog goed in KL aangekomen, en heb nog een redelijke kamer gevonden ook; 20 RM. Kan me wel enigzins vinden in jullie beschrijving van KL, maar ik vergelijking met anders Aziatische steden valt het nog mee hoor! Wat een boel landen in jullie lijstje zeg, supertof! Zal later eens wat rondkijken, ben nu ff bezig met het updaten van mijn eigen blog: stijnhansen.waarbenjij.nu . Reisze nog, vooral in de plaatsen die ik heb aangeraden natuurlijk :)
    Tot in de ARC, groetjes Stijn!